Do tej pory, na trzecim etapie edukacyjnym, w gimnazjum, plan zajęć przewidywał łącznie 3 godziny na zajęcia z muzyki i plastyki. W nowej podstawie programowej, która w większym stopniu akcentuje wdrażanie uczniów do dokonywania rozumnych i świadomych wyborów, MEN proponuje aby, ten blok obejmował w sumie 4 godziny. 2 godziny miałby zachować tradycyjną formę zajęć muzycznych i plastycznych, kolejne dwie - stanowić szeroką ofertę zajęć artystycznych, do wyboru dla ucznia (warsztaty teatralne, szkolny zespół muzyczny, chór, warsztaty malarskie, rzeźbiarskie). W efekcie, liczba godzin zajęć z edukacji kulturalnej wzrastałby w gimnazjum o 1/3.
Na czwartym etapie kształcenia edukacja kulturalna prowadzona była dotychczas w zakresie lekcji języka polskiego oraz 1 godziny przedmiotu - wiedza o kulturze. Nowa podstawa programowa zachowuje te zajęcia, ale jednocześnie istotnie poszerza ofertę. Podobnie jak w gimnazjum, MEN proponuje aby był dostępny moduł zajęć artystycznych do wyboru w wymiarze 2 godzin, szczególnie cenny i zalecany uczniom, którzy mniej interesują się przedmiotami tradycyjnie uważanymi za humanistyczne. Ponadto, pojawią się w solidnym wymiarze zajęcia, które dadzą zainteresowanym uczniom gruntowną wiedzę z historii sztuki (8 godzin) oraz języka łacińskiego i kultury antycznej (8 godzin).
Więcej na: http://www.men.gov.pl/content/view/10259/47/
|