Centralna Komisja Egzaminacyjna
Dodane przez admin1 dnia 29/03/2006
Wszystkim uczniom, których czekają egzaminy polecam przejrzenie odpowiednich stron Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna
została utworzona z dniem 1 stycznia 1999
na mocy ustawy o systemie oświaty,
jako pierwsze ogniwo nowego systemu oceniania zewnętrznego.


  • Centralna Komisja Egzaminacyjna


  • Rozszerzona zawartość newsa
    Centralna Komisja Egzaminacyjna utworzona została w celu przygotowania i organizowania, zewnętrznego systemu oceniania, we współpracy z ośmioma okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.
    Główne zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej określa ustawa o systemie oświaty.

    Do zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej należy w szczególności:

    - opracowywanie propozycji standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów oraz egzaminów we współpracy w szczególności z zainteresowanymi ministrami, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, organizacjami pracodawców i samorządami zawodowymi,
    - przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ich zestawów do przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów,
    - opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminów zawodowych również z ministrami właściwymi dla zawodów, oraz ogłaszanie informatorów zawierających w szczególności opis zakresu sprawdzianu i egzaminów, przykładowe pytania, zadania i testy oraz kryteria ich oceniania,
    - dokonywanie analizy wyników sprawdzianów i egzaminów oraz składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania corocznych sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia,
    - przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania,
    - inspirowanie badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania,
    - koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadań, pytań i testów do sprawdzianu i egzaminów a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem, w tym ocenianiem przez okręgowe komisje egzaminacyjne prac egzaminacyjnych, w celu zapewnienia jednolitości i jakości działań wykonywanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalności wyników sprawdzianu i egzaminów.